Робота з обдарованими дітьми в Сокирянському позашкільному навчальному закладі
Обдаровані діти – майбутній цвіт
нації, інтелектуальна еліта, гордість, честь України, її світовий авторитет. Недарма видатні діячі нашої
держави надавали виняткового значення формуванню розумового потенціалу
українського громадянства, вважаючи, що тільки еліта може просувати суспільство
й державу до висот досконалості. І наше завдання полягає в тому, щоб дбайливо
плекати таланти, починаючи з найменших літ.
За умов реформування системи
національної освіти, піднесення ролі творчої особистості в суспільстві значної
актуальності набула система роботи з обдарованими дітьми. Перспективним шляхом
її розв’язання стала організація такого педагогічного процесу, який
започаткував методику пошуку та відбору обдарованих учнів і створив умови для
розвитку їх природниого творчого потенціалу.
Творчий потенціал особистості є
історичним резервом, актуалізації якого дає змогу значно підвищити якість
будь-яких суспільних реформ; обдарованість є одним із основних факторів
економічного розвитку України в умовах переходу її до нових відносин; творчість
і обдарованість є невід'ємною частиною людської духовності, соціальним
механізмом, який протидіє регресивним лініям у розвитку суспільства. На
сьогоднішній день ці завдання набувають особливої ктуальності для нашої
держави.
Обдарованість - явище складне,
багатогранне, це диво, яке природа дарує людям. І водночас воно настільки
рідкісне, настільки дивовижне, що важко зрозуміти, чому саме ця людина вражає
своїми неперевершеними успіхами в тій чи іншій галузі науки, мистецтва,
літератури.
Обдарованість - це сукупність
здібностей, які дозволяють індивіду досягти вагомих результатів в одному або декількох
видах діяльності і давати суспільству користь.
Проблема обдарованості в наш час стає
все більш актуальною. Це насамперед пов'язано з потребою суспільства в
неординарних творчих особистостях. Раннє виявлення, навчання і виховання
обдарованих і талановитих дітей є одним із головних завдань удосконалення
системи освіти. Проте недостатній рівень психологічної підготовки педагогів до
роботи з дітьми, що виявляють нестандартність у поведінці і мисленні,
призводить до неадекватної оцінки їх особистісних якостей і всієї їхньої
діяльності. Нерідко творче мислення обдарованої дитини розглядається як
відхилення від норми або негативізм. Експерименти, проведені в багатьох країнах
світу, переконливо показали, наскільки складно перебудувати систему освіти, змінити
ставлення педагога до обдарованої дитини, зняти бар'єри, що блокують її
таланти.
Існує думка, що обдаровані
діти не потребують допомоги дорослих, не відчувають потреби в особливій увазі і
керівництві. Але насправді такі діти найбільш чутливі до оцінки їхньої
діяльності, поведінки і мислення, вони більш сприйнятливі до сенсорних стимулів
і краще розуміють відносини і зв'язки. Обдарована дитина схильна до критичного
ставлення не тільки до себе, але і до оточуючого. Тому педагоги, які працюють з
обдарованими дітьми, мають бути досить терпимі до критики взагалі і себе
зокрема.
Позашкільна діяльність сьогодні
розглядається як одна з головних ланок безперервної освіти в системі виховання
всебічно розвиненої особистості, найповнішого розкриття її задатків і нахилів,
створення умов для розвитку й підтримання талантів та обдарувань у галузі
науки, техніки, мистецтва тощо. Забезпечення при цьому можливостей щодо вибору
діяльності, до якої дитина проявляє зацікавленість, створює необхідні
передумови для прояву її природних здібностей.
Відомо, що у позакласній
діяльності особливо яскраво розкриваються природні потреби молодших школярів,
зокрема, в активній діяльності та самоствердженні. Позакласна діяльність дає
змогу дітям виступати в нових соціальних амплуа, займати ролі, які
відрізняються від ролі учня, тобто це особлива сфера, де школярі можуть
задовольняти особистісні потреби в самоперевірці, самооцінюванні власного “Я”.
Це, так би мовити, зона активного спілкування, в якій задовольняються потреби в
контактах. Вільний час – умова для розширення світогляду школярів, для
самостійного творчого пошуку в будь-якій галузі, для поглиблення емоційного
сприйняття сучасного життя.
Широка мережа позашкільних
закладів дає змогу дітям задовольняти потреби в додатковій освіті в змістовному
дозвіллі. Розвивати творчі здібності.
Психологи стверджують, що
діти нічого не хочуть відкладати на потім. Вони бажають жити, а не готуватися
до життя. Їхні інтелектуальні потреби мають задовольнятися негайно. Саме
позакласна робота має таку можливість.
Організація діяльності дітей
у нашому закладі досить різноманітна. Уся виховна робота спрямована на розвиток
творчої особистості, її ініціативи з урахуванням потреб і здібностей. Внаслідок
саме такої організації діяльності дітей в нашому центрі творчості виникає можливість
зацікавити їх творчістю, спонукати їхнє прагнення щодо набуття необхідних
прийомів та засобів, які визначають нестандартність, оригінальність. Саме
педагоги нашого закладу налаштовані забезпечити кожній дитині можливість у
вільний час всебічно розвинути власні творчі здібності.
Головною метою нашого закладу - є забезпечення потреб у
творчій самореалізації, здобуття додаткових знань, умінь та навичок за
інтересами та вибором.
Виявлення обдарованих і талановитих
дітей - це тривалий процес. Обдарована дитина сама собі допоможе, якщо вчитель
творчий, а навчальний процес цікавий, різнобічний, результативний.
В позашкільних закладах важливо правильно
організувати роботу керівника гуртка з обдарованими дітьми, не тільки створюючи
необхідні умови для їх розвитку, а й психологічно готуючи їх до наполегливої
праці, самовиховання. При виявленні дітей з неабиякими розумовими можливостями
встає проблема, чому і як їх навчати, як сприяти їх оптимальному розвитку.
Програми для обдарованих дітей повинні відрізнятися від звичайних навчальних
програм. Навчання таких дітей має відповідати їх істотним потребам. Обдаровані
діти володіють деякими загальними особливостями, які повинні враховувати
навчальні програми для них. Обдаровані діти вирізняються
серед однолітків яскраво вираженими можливостями в досягненні результатів на
якісно вищому рівні, який перевищує певний умовний “середній” рівень. Їх успіхи
не є випадковими, а виявляються постійно. Обдаровані діти характеризуються
порівняно високим розвитком мислення, тривким запам'ятовуванням навчального
матеріалу, розвинутими навичками самоконтролю в навчальній діяльності, високою
працездатністю тощо, їм властива висока розумова активність, підвищена
схильність до розумової діяльності, неординарність, свобода самовияву,
багатство уяви, сформованість різних видів пам'яті, швидкість реакції, вміння
піддавати сумніву і науковому осмисленню певні явища, стереотипи, догми.
Вони
завжди виявляють уважність, зібраність, готовність до напруженої праці, що
переростає в працелюбність, в потребу працювати безустанно, без відпочинку.
Мислення їх відзначається високою оперативністю (продуктивністю). Коло їх
пізнавальних інтересів не обмежується однією проблемою, постійно розширюється,
що є стимулом розумової активності. Тому гуртківці повинні мати сприятливі
морально-психологічні умови для активної навчальної діяльності, виконуючи
роботу більшу за обсягом та інтенсивністю.
Взаємодія керівника гуртка з
обдарованими дітьми повинна базуватися з
урахуванням таких
психолого-педагогічних принципів:
_ формування взаємин на основі творчої
співпраці;
—
організація навчання на основі особистісної
зацікавленості учня, його індивідуальних інтересів і здібностей (сприяє
формуванню пізнавальної суб'єктивної активності дитини на основі його
внутрішніх уподобань);
—
превалювання ідеї подолання труднощів, досягнення мети в
спільній діяльності педагога та учнів, самостійній роботі (сприяє вихованню сильних натур, здатних
виявити наполегливість, дисциплінованість);
—
вільний вибір форм, напрямів, методів діяльності (сприяє
розвитку творчого мислення, вміння критично оцінювати свої можливості й
прагнення самостійно вирішувати все складніші завдання);
—
розвиток системного, інтуїтивного мислення, вміння “ згортати
” і деталізувати інформацію (дисциплінує розум учня, формує творче, нешаблонне
мислення);
—
гуманістичний, суб'єктивний підхід до виховання (передбачає
абсолютне визнання гідності особистості, її права на вибір, власну думку,
самостійний вчинок);
—
створення нового педагогічного середовища (будується на
основі співдружності педагогів, колег, однодумців у творчому вихованні дітей).
Робота
з обдарованими дітьми вимагає належної змістової наповненості занять,
зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової
аполітичної, розвиваючої, творчої діяльності. Вона під силу
висококваліфікованим, небайдужим керівникам до свого гуртка.
Формами
навчання можуть бути групові та індивідуальні заняття на гуртках. Зміст
навчальної інформації має доповнюватись науковими відомостями, які можуть
одержати в процесі виконання додаткових завдань у той же час, що й інші учні,
але за рахунок вищого темпу обробки навчальної інформації.
Серед
методів навчання обдарованих дітей
мають превалювати самостійна робота, пошуковий і дослідницький підходи до
засвоєних знань, умінь і навичок. Контроль за їх навчанням повинен стимулювати
поглиблене вивчення, систематизацію, класифікацію навчального матеріалу, розвиток творчих елементів у їх навчанні. Домашні
завдання повинні мати творчий, диференційований характер.
Вище перелічені аспекти, які мають бути органічно
вплетеними на гуртку, доповнюються системою позакласної та позашкільної роботи:
виконання учнем повчальних завдань; заняття у наукових товариствах;
відвідування гуртка; огляди-конкурси художньої, технічної та інших видів
творчості, зустрічі з народними умільцями тощо.
Індивідуальні форми позашкільної роботи
передбачають виконання різноманітних завдань, участь у фестивалях - конкурсах,
виставках, змаганнях, конкурсах на кращу науково-дослідну роботу. Керівники
гуртків повинні послідовно стежити за розвитком інтересів і нахилів вихованців,
допомагати їм в обранні профілю позашкільних занять.
Помітна роль у розвитку інтелектуально обдарованих
дітей належить Малій академії наук України, її територіальним відділенням.
У зарубіжній школі найчастіше використовують такі
форми навчання обдарованих дітей: прискорене навчання; збагачене навчання;
створення спеціальних груп для
обдарованих дітей (відокремлене та спеціальне навчання).
Прискорене навчання. Враховує здатність обдарованих дітей швидко
засвоювати навчальний матеріал. Прискорене навчання може відбуватися завдяки
більш ранньому початку навчання дитини у позашкільному закладі,
“перестрибуванню” переходу до старшої
вікової групи, але тільки на деяких гуртках, більш ранньому вивченню курсу,
який пізніше вивчатиметься всією групою дітей, тимчасовому переведенню
обдарованих учнів у спеціальну групу.
Збагачене навчання. Використовують у роботі гуртків, в яких
навчаються діти з різними здібностями. Збагачена якісно програма має бути
гнучкою, передбачати розвиток продуктивного мислення, індивідуальний підхід при
її використанні, створювати умови, за яких вихованець міг би навчатися з
притаманною йому швидкістю, самостійно вибирати навчальний матеріал, методи
навчання.
Створення спеціальних груп для
обдарованих дітей. Зумовлене
тим, що обдаровані діти краще почуваються з рівними собі за інтелектуальним
розвитком. Проте більшість зарубіжних учених вважають це недоцільним, оскільки
за такої форми навчання певною мірою відбувається соціальна дезінтеграція
обдарованих особистостей: навчання ізольовано від ровесників може мати
негативні наслідки для їх загального, соціального та емоційного розвитку.
Робота з обдарованими дітьми повинна відбуватися
за спеціальними програмами, які акцентують увагу на певних сильних сторонах особистості
(посилююча модель), або на слабких (коригуюча модель), посилюють сильні
сторони, щоб компенсувати слабкі ( компенсуюча
модель).
Виявити,
розвинути та ще й показати талант обдарованої дитини — складний процес. Проте, Сокирянський районний центр творчості дітей та
юнацтва є цінним підґрунтям для цього, осередком справжньої духовності,
колискою творчої особистості, адже саме тут дитина має змогу розкритись як
творча особистість.
Історія
Сокирянського центру творчості дітей та юнацтва бере свій початок з кінця 40-х
років XX ст.
(Будинок піонерів).
На даний час в районному центрі творчості дітей
та юнацтва працюють 12 творчих педагогів, займаються 349 дітей (віком від 7 до
16 років).
Педагогічний
колектив наполегливо працює над поглибленням змісту та урізноманітненням форм
позашкільної освіти і виховання, розвитком творчих здібностей гуртківців та
залученням їх до глибин народної мудрості, традицій, культури.
На
сучасному етапі розвитку суспільства формується соціальне замовлення на творчу
особистість — людину, яка здатна думати по-новому, самостійно ставити перед
собою цілі, завдання, пропонувати нестандартні рішення; людину, яка має не
тільки здібності,але її потребу саморозвитку та самовдосконалення.
Обдаровані
діти — майбутнє нації, її інтелектуальна еліта,гордість і честь України, її
світовий авторитет.
Позашкільна
освіта сьогодні розглядається як одна з головних ланок безперервної освіти в
системі виховання всебічно розвиненої особистості, найповнішого розкриття її
задатків і нахилів, створення умов для розвитку й підтримання талантів та
обдарувань.
Одним із
завдань сучасного позашкільного закладу є пошук, відбір, сприяння розвитку
талановитих дітей та реалізації їхніх природних нахилів та здібностей.
В
Сокирянському центрі творчості дітей та юнацтва розкриваються таланти та
здібності дитини, створюються сприятливі умови для розвитку кожного вихованця.
Адже гурток — це продовження уроку, тільки з обдарованими дітьми, з тими, хто
може і хоче цим займатися. Головне завдання нашого закладу залишається на
сьогодні незмінним: дбайливо ростити нові таланти, починаючи з раннього
шкільного віку, допомагати дітям використовувати свій творчий потенціал,
яскраво проявляти здібності, здобувати навички нестандартних рішень.
Психологи
стверджують, що діти нічого не хочуть відкладати на потім. Вони бажають жити, а
не готуватись до життя. їхні інтелектуальні потреби мають задовольнятися
негайно. І саме позашкілля має таку можливість.
Щоб діти
не були гостями на вибраному ними гуртку, а стали господарями, творчі керівники
художньо-естетичного та декоративно - прикладного напрямів Сокирянського РЦТДЮ
проводять різномапнітні форми заняття (інтегровані, практичні, майстри-класи та
бесіди).
Щороку,
у вересні, кожен школяр може вибрати справу до душі із запропонованих гуртків,
адже на протязі 15 днів ми проводимо «Дитячий вернісаж» до Дня відкритих
дверей. Гурток — це не обов'язкові заняття, а світ захоплень кожної дитини. Для
того, щоб зацікавити її, щоб вона залишилася займатися в гуртку, потрібно
знайти ту родзинку, яка приваблює її в тому чи іншому напрямку роботи даного
гуртка.
Щоб
уявити собі усю палітру та розмаїття юних талантів, досить лише назвати
напрямки, за якими працює наш центр творчості це:
·
художньо-естетичний;
·
туристсько-краєзнавчий;
·
декоративно-прикладний;
·
еколого-натуралістичний.
У
гуртках художньо-естетичного наряму вихованці із захопленням займаються
музикою, грі на різноманітних музичних інструментах, народними та сучасними
танцями, цирковим мистецтвом.
Пісенна
творчість українського народу багата і різноманітна. З глибокої давнини
супроводжує вона життя людини. Музика — джерело емоцій та почуттів вона хвилює,
створює гарний настрій і цим самим викликає певні думки, змушує мислити.
Виконуючи пісню, вихованці імпровізують, творять свій варіант мелодії,
намагаються знайти відповідність літературного тексту виражальними інтонаціями,
що дає велику можливість для творчого пошуку. Працюючи сьогодні, ми створюємо
завтрашній день. І майбутня музично-естетична культура країни залежить від цих,
поки ще маленьких людей, які сприятимуть її збагаченню та приноситимуть
насолоду людям.
Вихованці
оркестру народних інструментів є постійними переможцями та лауреатами в
обласних фестивалях-конкурсах «Чисті роси», «Свято оркестрової музики»,
неодноразовими переможцями міжнародного фестивалю-конкурсу «Марцишор» - свято
української культури в Молдові.
Кожна
обдарована дитина — індивідуальність, яка потребує особливого підходу,
відповідного середовища. Враховуючи специфіку роботи в гуртках, кожен керівник
вишукує та випробовує власні знахідки, що найбільше відповідають його напрямку
роботи, його вихованцям.
Кожен з
нас мав щастя хоча б один раз в дитинстві завмерти від негаданого побаченого
дива в природі. І тоді хочеться перенести його додому, щоб воно було завжди
поруч. Всі ці почуття ми повинні пережити в дитинстві, щоб потім, з
накопиченням життєвого досвіду і знань, вони змінювались в нас,
«трансформуючись в розуміння краси лісу, поля, квітки, природи в цілому, в
почуття прекрасного. Дитячі душі відкриті світу, що їх оточує, і дорослим
(батькам, вчителям, наставникам). Тому дуже багато залежить від того, що з
прекрасного, яке один раз доторкнулось дитячого серця, не покине її ніколи.
У
гуртках декоративно-прикладного напрямку працюють діти, які не лише бажають
бачити прекрасне, а й створювати його своїми руками. Їхні роботи — справжні
витвори мистецтва — вражають не лише своєю красою, а й майстерністю.
Виставки
художніх робіт гуртківців прикрашають традиційно свята міста. Вихованці є
постійними переможцями обласних конкурсів «Світ дитинства». «Космічні
фантазії», «Наш пошук і творчість — тобі, Україно!». «Юні дизайнери», «Знай і
люби свій край», «Української декоративної творчості» та учасниками
Всеукраїнських фестивалів.
Сюжети
для картин та панно керівник та вихованці беруть з навколишньої природи,
українських народних казок. Життєдайні джерела народної творчості б'ють
невмирущим ключем живої водиці, дають нам натхнення і живлять нашу уяву.
Збережені до наших днів звичаї та традиції, нагадують нам про те, хто ми та якого
роду.
Мама
співає першу колискову пісню, розповідає першу казочку, дає гарну іграшку, грає
в дитячій кімнаті, ігровому куточку. От ми і привчаємо наших дітей бачити красу
з дитинства і створювати її своїми руками.
Робота з
дітьми над іграшкою-саморобкою розвиває художній смак, вчить відрізняти красиве
від некрасивого. Виготовлений своїми руками подарунок, сувенір не можливо
порівняти із придбаним у крамниці, як не порівняти ні з чим задоволення від
вдало втіленого задуму. Недарма в народі кажуть, що руки твої — надійний скарб,
коли вмієш їм дати лад. Саме такі діти займаються у гуртках «Іграшкова
майстерня», «Мода і стиль», «Рукоділля», «Художня обробка соломки», «Чарівний
пензлик».
Іграшки-саморобки
мають велике значення в творчому, розвитку дитини. Іграшки живлять дитячу уяву,
пробуджують фантазію. Іграшка потрібна дитині так само, як промовки, казки рідного краю, як народні пісні,
таночки, ігри. Знайомлячи дитину з нею, потрібно одночасно знайомити її з
народними звичаями, традиціями, фольклором, творчістю народних майстрів.
Супроводжуючи наші перші кроки в житті, іграшка вводить нас у великий світ,
знайомить з усім різноманіттям його барв, форм, звуків, вона розважає, навчає,
виховує пробуджуючи почуття і думки.
У гуртку
«Рукоділля» діти оволодівають такими видами ручної праці: вишивка, в'язання
гачком та спицями. Своїми руками вони створюють чудові вироби, які милують око.
У кожну роботу вкладають частинку своєї душі, свого тепла, будь то вишивка чи
плетена гачком іграшка. Витвори завжди сприймаються живими, часткою природи
української землі.
Людина
може і повинна бути красивою своїми справами, зовнішністю, одягом, душевними
якостями, розвивати смак, уміння гарно одягатися, орієнтуватися в різних стилях
і напрямах моди — все це виховується в гуртку «Мода і стиль». Своїм смаком,
своєю уявою про зовнішність та демонстрацією стильного одягу, який є модним на
сьогоднішній день, вихованці гуртка зачаровують однолітків та учасників
конкурсів. Зрештою, не людина — для моди, а мода — для людини.
У
Сокирянському РЦТДЮ працює гурток «Художня обробка соломки». Скільки
різноманітних таємниць відкриває дитина, вдивляючись допитливим поглядом в дари
природи. Але вони можуть і не відкритись, їх можна навіть і не помітити.
Виховати тонку і чуттєву душу дитини, щоб вона побачила незвичайне в
звичайному, можливе в неможливому — завдання педагога. І робота з природнім
матеріалом, зокрема соломкою, допоможе ввести вихованців в природну майстерню,
щоб увійшовши один раз в неї, більше з нею не розлучатися. Соломка — чудовий природній
матеріал, теплий блиск різних відтінків — від сліпучо-білого до
темно-коричневого — ніколи не втомлює погляд. Аплікацією з неї створюють
різноманітні сюжетні картини, панно, орнаментальні композиції, які гарно
вписуються в сучасний інтер'єр. Оживити золотисту, теплу, таку приємну на дотик
соломку можуть спритні дитячі руки, а також фантазії, які поведуть дітей в
прекрасну країну, де можна відчути і пережити одне із самих прекрасних почуттів
— радість творчості.
Щоб діти
не були гостями в природній майстерні, а стали в ній господарями, необхідно
думами над тим, чим є їхні зустрічі з соломкою в цій майстерні — розвагою,
заповненням вільного часу чи цікавою справою. В.Сухомлинський писав: «Джерела
здібності та обдарованості дітей — на кінчиках їхніх пальців. Від пальців,
образно кажучи, ідуть найтонші струмочки , що наповнюють джерело їхньої думки».
Гуртківці
неодноразово відвідують творчі майстерні народних умільців, споглядають їхні
виставки.
Найефективнішим
засобом збагачення духовного світу дітей, виховання любові до рідного краю,
поваги до історичних святинь є краєзнавство й туризм. Вже традицією стало
проведення районних туристичних зльотів, форумів юних краєзнавців «До оберегів
відродження», історико - географічної експедиції «Історія міст і сіл України».
Подорожі та походи дають змогу дітям пізнавати світ і себе, змістовно
відпочивати.
Гордістю
районного центру творчості дітей та юнацтва є гурток «Циркове мистецтво»,
вихованці якого є переможцями обласних та Всеукраїнських фестивалів-конкурсів:
дитячої та юнацької творчості «Чисті роси» (І місце), цирковою мистецтва
«Парад-алле!» (III місце),
благодійного «Звичайне диво» (І місце), «Обдаровані діти України».
Зрозуміло,
що таких значних результатів діти досягають завдяки, високому професіоналізму та
педагогічнному рівні їх керівників таких
як: Шкварун Д.І. (Лауреат Премії імені Омеляна Поповича, «Відмінник освіти
України»), Кунька В.М. (керівник гуртка - методист), Міронова С.С. (кандидат у
майстри спорту), Сварчевська М.М., Тихович К.М., Іванович О.К., Кулій Н.М.,
Гонца М.М., Степанятова A.M., Пуйко Н.М., Кирилеску Р.В., Чорний О.Г.
Свій
творчий потенціал обдаровані та здібні вихованці реалізують приймаючи участь у
різних конкурсах, форумах. Плідна робота дає плідні результати. Наші гуртківці
є неодноразовими переможцями обласних та Всеукраїнських фестивалів-конкурсів.
Для
обдарованих та талановитих дітей щорічно проводиться районне свято «Юна еліта
Сокирянщини».
Таке
поєднання самобутніх талантів, їх плідна зустріч є тією ниточкою, яка з'єднує
духовні традиції поколінь нашого народу. Кожне з таких свят випливає у свято
душі, бо воно торкається сердець, не залишаючи нікого байдужим.
Обдаровані
діти — унікальні, їм нелегко у цьому неспокійному світі. Вони надзвичайно
вразливі і тому потребують особливої уваги, підтримки, похвали. І працювати з
такими дітьми важче. Адже ця праця потребує постійних душевних затрат та
витримки від кожного педагога. І, як завжди, головним є пошук ключа —
індивідуального підходу до кожного гуртківця, з вираженою неповторністю,
оригінальністю та незалежністю. Тому хочеться пригадати вислів талановитого
педагога Василя Олександровича Сухомлинського: «Світ вступив у століття Людини,
більш ніж будь-коли ми зобов'язані думати про те, що вкладаємо у душу
дитини...».
Композиція зі штучних квітів у вазі “Віра, Надія, Любов”
(майстер-клас)
Любов — розквітає
червоно,
Нестримне, палке почуття,
Долає усі перепони,
Вона надихає серця,
Любов огорта добротою
Складний, неспокійний наш
світ
Вночі — вона світить зорею,
А вдень — в серці сонцем
горить!
Так! Сонцем! Яке розсіває
Навколо свою золотінь
Колосся той колір ввібрало
І стало навік золотим.
Ці квіти — милують нам очі
Колосся — достатком ряснить
Зробіть цей букет барвистий
І друзям на щастя даріть!!!
Майстер-клас
по виготовленню штучних квітів та їх схеми.
Виготовлення пелюстка ромашки
Схема пелюстка ромашки
Готова квітка
Виготовлення квітки дзвіночка
Схема квітки
Готова квітка
Виготовлення польової квітки із трикотажної стрічки
Виготовлення квітки «волошок» із атласної стрічки
Виготовлення
польової трави із віниччя та кольорових серветок
Виготовлення колоска із віниччя, насіння винограду та яблук
Обпалювання пелюстки маку Виготовлення квітки маку
__________________________________
Виготовлення пелюстка ромашки
Схема пелюстка ромашки
Готова квітка
Виготовлення квітки дзвіночка
Схема квітки
Готова квітка
Виготовлення польової квітки із трикотажної стрічки
Виготовлення квітки «волошок» із атласної стрічки
Виготовлення колоска із віниччя, насіння винограду та яблук
Обпалювання пелюстки маку Виготовлення квітки маку
Готова
квітка
__________________________________
Майстер-клас на тему:
«Виготовлення паперових іграшок
в техніці «Модульне оригамі»

Тема: Виготовлення паперових іграшок в техніці

Тема: Виготовлення паперових іграшок в техніці
модульного оригамі.
Мета: навчити виготовляти Ангела в
техніці модульного оригамі; розвивати уяву фантазію, творче мислення
вихованців; виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу, прагнення до
особистої творчості.
Обладнання та матеріали: папір
ксероксний білий та
різнокольоровий, картон золотистий, тенісна кулька
білого кольору, нитки жовтого кольору, зубочистка, 1 круг білого шифону
діаметром 20см, дріт, клей, жовтий бісер, пара іграшкових очей.
Хід заняття
І. Організаційна частина
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Оригамі - це японське мистецтво
створення моделей різних предметів, тварин, птахів, квітів шляхом згинання
листка паперу. Багато поколінь японців внесли в оригамі свій вклад, передаючи
вміння складати листок паперу у чудову фігурку.
Від покоління до покоління
вдосконалювалося це мистецтво, відбираючи для нащадків найгарніші та
найвиразніші фігурки.
В оригамі, як і в будь-якому
мистецтві, живуть легенди. Найголовніша японська легенда, яка відома майже
кожній людині на Землі, пов’язана з образом журавлика. На Сході він вважається
символом щастя, дружби та міцного кохання. Багато людей вірять, що якщо зробити
тисячу фігурок журавликів, а потім подарувати їх друзям, то обов’язково
здійсниться найзаповітніша мрія.
Символ журавля присутній у багатьох
легендах.
В одній із них розповідається про
те, що колись жив собі майстер. Він був дуже бідним, та його серце завжди
залишалося добрим та чуйним. Кожного дня зранку й до ночі він складав фігурки
та дарував їх дітям та друзям. Одного разу він зустрів монаха та подарував йому
фігурку журавлика. Монах був мудрим та сказав йому: «Твоє мистецтво зробить
тебе багатим. Складай фігурки, та пам’ятай: під час роботи потрібно зректися
від усього навколо. Нехай навіть навколо тебе іде війна, нічого не повинно тебе
відволікати.» Майстер послухав монаха і продовжив своє творіння. І скоро
насправді почалася війна. Наступили важкі часи, люди були розгублені. Та
майстер не звертав уваги ні на що і продовжував робити фігурки. Більшість його
не розуміла і вирішили спалити його дім. Та коли вони увірвалися туди, то
здивувалися різноманіттю фігурок. Люди запитали: «Для чого ти їх робиш?» І майстер
відповів: «Я вірю, що
вони приносять щастя» і запропонував кожному вибрати по одній
фігурці. На очах у всіх він склав журавлика, а той, змахнувши крилами, вилетів
у вікно. Після цього люди повірили у свої сили та перемогли ворога. З тих пір
журавлика і вважають символом миру.
Існує і більш молода легенда про
фігурку журавлика. Вона народилася у 1955 році. В ній розповідається про
дівчинку Садако Сасакі. Під час бомбардування Хіросіми її батьки загинули, а
вона сама захворіла на променеву хворобу. У лікарні вона складала журавликів в
надії, що почута нею історія про тисячу журавликів не вигадка. Садако померла
та вона встигла зробити 644 журавлика. Вважається, що виготовляючи фігурку ти
вкладаєш у неї частинку самого себе. Працюючи з папером не можна думати про
погане. З давніх давен оригамі вважається в Японії талісманом, що приносить
удачу та успіх. Навіть деякі фірми використовують його як торгову марку.
Наприклад, це значок фірми «Міцубіші».
Якщо дуже вірити в силу талісмана -
оригамі, то він почне приносити вам приємні сюрпризи. Про це детально можна
дізнатися з наступної легенди.
Один бідняк був закоханий у багату
дівчину. Та в нього не було грошей на дорогі подарунки. Але щодня він приносив
та клав й на вікно великий букет польових квітів. Та настала зима, і квіти
замерзли, і хлопець почав робити їх з паперу, вкладаючи всю свою любов та
ніжність. А дівчина була дуже капризною, і тому ніколи не брала цих квітів. їх
забирала її покоївка. Та одного разу кохана взяла квіти в руки та відчула їх
справжній аромат. Це був паперовий нарцис. Тільки після цього дівчина повірила
у справжні почуття юнака та прийняла його залицяння.
III.
Оголошення теми та мети заняття.
Всі дітки дуже люблять тварин, та не
у всіх є можливість їх утримувати. Діти дуже часто просять купити нову ляльку
чи нову іграшку, та не завжди є кошти. Але, завдяки техніці модульного оригамі,
ми зможемо радувати своїх дітей новими забавками. Плюс, ні з чим не порівняти
радості дітей від спілкування з дорослими, якого їм зажди не вистачає.
Отже, на сьогоднішньому занятті ми
навчимося складати модульне оригамі та виготовимо фігурку Ангела.
IV.
Формування нових знань та вмінь.
Для цього нам потрібно 6
квадратиків: три синього кольору - один великий розміром 21/21см та два
маленьких розміром 8/8см, а також три голубого кольору - великий розміром
20/20см та два маленьких розміром 9/9см.
З кожного із цих квадратиків ми складаємо модуль №1.
Для цього папір складаємо по діагоналі в обидві сторони, потім вдвоє (поперек
та поздовж). Розгортаємо та складаємо по лінії згину квадрату вдвоє. Отримуємо
подвійний квадрат. Відігнувши першу пелюстку на 90 градусів, розрівнюємо її
рівно посередині. Аналогічно робимо з іншими пелюстками. Отримуємо чотирикутник
з 8 пелюстками. Загинаємо бічні кути досередини так, щоб вони зійшлися докупи
рівно під верхнім кутом. Потім, трикутний край, що утворився, згинаємо донизу.
Так робимо зі всіма пелюстками. Це буде заготовка модуля. Далі, натиснувши
пальцями на всі лінії згинів, розгортаємо її. Отримуємо виворітній квадрат, але
вже з усіма лініями згину. Потім, розміщуємо квадрат виворітною стороною до
себе і складаємо ліву частину одного кута по лінії згину. Тоді аналогічно
складаємо і праву його частину. Край кута квадрата загинаємо досередини.
Затискаємо обидві частини квадрату. Аналогічно складаємо всі три інші кути.
За такою схемою складаємо усі 6
квадратів.
V.
Практична робота.
На великий модуль синього кольору
розміром 21/21см накладаємо великий модуль голубого кольору розміром 20/20см.
Склеюємо обидві частини одягу.
На маленький модуль синього кольору
розміром 8/8см наклеюємо маленький модуль голубого кольору розміром 9/9см. Ми
виготовили рукава. Готові деталі (одежу та рукава) з’єднуємо у верхній частині
основної деталі одежі за допомогою зубочистки та клею.
Переходимо до виготовлення коміра. Від золотистого
круга діаметром 6см відрізаємо сегмент, щоб надати деталі форму конуса та з’єднуємо
краї за допомогою клею. Після цього зовнішній край отриманої деталі обрізаємо
ножицями з зигзагоподібними лезами. Наклеюємо його зверху на основну деталь
одежі Ангела.
Беремо тенісну кульку та одну половину зафарбовуємо у
світло - золотистий колір. Приклеюємо очі, ротик та за допомогою золотистого
гліттера малюємо вії ( по три на кожне око) і наводимо контур вздовж лінії
росту волосся. На дріт довжиною 12см нанизуємо жовтого бісеру та з’єднуємо в
коло. Це буде німб. Прикріплюємо німб до кусочку дроту, кінець якого просиляємо
зверху у задню частину голови. Шилом робимо отвір у середині коміра та основної
деталі одежі. Також робимо отвір у голові та просиляємо туди дріт. Змастивши
комір клеєм, вставляємо у отвір дріт, до якого прикріплена голова.
Круг із білого шифону діаметром 20см розрізаємо навпіл.
Отримані половинки складаємо вдвоє та приклеюємо їх з одного боку. Це будуть
крила. Приклеюємо їх до коміра. Ангел готовий.
VI.
Підсумок заняття.
1.
Колективний аналіз виконаних робіт:
результати, помилки.
2.
Домашнє
завдання.
Список використаної літератури
1. Жукова
И. В. Забавньїе самоделки в технике «модульное оригами». - Донецк:
«Издательство СКИФ». - 64с.
2. Жукова И. В. Кукльї - оригами. - Донецк:
«Издательство СКИФ». - 64с.
3. Жукова И.В. Оригами. Фигурки животньїх. -
Донецк: «Издательство СКИФ». - 64с.
4. Мелосская Вожена. Оригами. Плоское,
двигающееся, кусудама, модульное оригами. - X.: Аргумент Принт, 2013. - 256с.

















Немає коментарів:
Дописати коментар